Kockums är ett svenskt varv och ingenjörsfirma, bland annat känd för sin produktion av ubåtar och fartyg i Malmö. I denna kapacitet har Kockums spelat en viktig roll för Sveriges maritima industri i över ett sekel.
Kockums grundades 1840 av Frans Henrik Kockum i Malmö. Företaget började som en liten verkstad men växte snabbt och började tillverka skepp och järnvägsvagnar. Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet expanderade Kockums sin verksamhet och började bygga större fartyg, inklusive ångfartyg och segelfartyg. Företaget blev känt för sin högkvalitativa tillverkning och innovativa tekniker.
Kockums har haft en betydande inverkan på Sveriges ekonomi och försvarskapacitet, och företagets ubåtar och fartyg har bidragit till att stärka Sveriges militära ställning och teknologiska framsteg. Kockums har ett internationellt rykte för högkvalitativ maritim teknik och har levererat fartyg och ubåtar till flera länder runt om i världen. Företagets fokus på innovation och kvalitet har gjort det till en respekterad aktör inom den globala maritima industrin.
En av Kockums mest kända landmärken var under flera decenier Kockumskranen, en gigantisk skeppsbyggnadskran som byggdes 1973-1974. Kranen blev en symbol för Malmö och var en av de största i världen innan den år 2002 såldes till Hyundai Heavy Industries och flyttades till ett varv i Sydkorea.
Kockums har haft flera namn under årens lopp, inklusive Kockums Mekaniska Verkstads AB och Kockums AB. Sedan år 2014 är bolaget en del av Saab AB och heter Saab Kockums AB.
Korta fakta om Saab Kockums AB
Sedan år 2014 ägs Kockums av Saab och heter Saab Kockums AB.
Företagets huvudkontor ligger i Malmö. Verksamheterna äger rum på Karlskronavarvet, på Muskö örlogsbas i Stockholms län och på Dockstavarvet i Kramfors kommun.
All nybyggnad sker på Karlskronavarvet, som har varit en del av Kockum sedan 1989.
Kockum på 1800-talet
Tobaksfabriken i Malmö
Släkten Kockum etablerade sig med framgång inom handeln och industrin i Malmö under det tidiga 1800-talet, men när Frans Henrik Kockums (1802-1875) far avled år 1825 försattes dödsboet i konkurs och sonen stod utan tillgångar. Borgenärerna gav honom dock tillstånd att arrendera en tobaksfabrikat i Malmö som ägts av hans morföräldrar, och på konkursauktionen fick han köpa fabriken på kredit.
Frans Henrik Kockum moderniserade fabriken och redan 10 år senare var den en av de största tobaksfabrikerna i landet. År 1866 ombildades den till ett aktiebolag och antog namnet F.H. Kockums tobaksfabriks AB.
Gjuteri och mekanisk verkstad
Eftersom tobaksfabriken gick så bra kunde Frans Henrik Kockum år 1838 köpa egendomen Holmen, som låg i Södra Förstaden (numera området kring Davidshallstorg i Malmö centrum). År 1840-1841 etablerades ett gjuteri och mekanisk verkstad där, för tillverkning av bland annat lantbruksredskap (inklusive äggkläckningsmaskiner), spisar och ugnar, lokomobiler, bränneriapparater och spottkoppar. År 1859 började man tillverka vanliga järnvägsvagnar och efter hand utökades produktionen till att omfatta även sovvagnar, boggievagnar och restaurangvagnar.
År 1866 ombildades fabriken till ett aktiebolag och antog namnet Kockums Mekaniska Werkstad.
Kopparverket
Kockum köpte, ihop med två kompanjoner, Kallinge kvarn i Ronneby socken i Blekinge år 1849 och anlade ett kopparverk. Kompanjonerna köptes ut några år senare.
Kopparverket gick bra och växte, men år 1858 omvandlade man verksamheten till ett järn- och plåtvalsverk istället. Därefter anlades en klippspiksfabrik och ett stansverk.
År 1875 ombildades verksamheten till ett aktiebolag och antog namnet Kockums Jernverks AB. Många mindre järnbruk i Blekinge och Småland ingick i aktiebolaget.
Skeppsvarvet i Malmö
Kockum grundade ett skeppsvarv i anslutning till Malmö hamn år 1870.
Skånska Cement
Även det välkända företaget Skånska Cement AB har sin rötter i Kockums verksamhet. Familjen Kockum ägde ett tegelbruk i Lomma, ungefär en mil från Malmö, och år 1871 ombildades verksamheten och antog namnet Skånska Cement AB.
Kockums på 1900-talet
Flytt från Södra Förstaden
Efter en stor brand på Kockums Mekaniska Werkstad år 1904 vände sig ett stort antal boende i området till Malmös styre och bad om att verkstadsområdet i Södra Förstaden skulle flyttas till Kockums område i hamnen. Deras önskan gick efter hand i uppfyllelse; år 1908 sålde Malmö stad ett område i hamnen till Kockum och år 1913 hade all verksamhet hunnit flyttas till varvsområdet. Kockum rev hela det gamla verkstadsområdet i Södra Förstaden och på denna plats anlades istället bostadsområdet Davidshall.
Strukturomvandling
Viktiga strukturomvandlingar genomfördes i Kockumsföretagen under åren innan första världskriget och verksamheterna koncentrerades.
- Kockums Mekaniska Verkstads AB i Malmö fokuserade på produktion av fartyg, broar och järnvägsvagnar.
- Kockums Jernverks AB fokuserade på stål, stålprodukter och galvanisering.
- Kockums Emaljverk i Ronneby fokuserade på emaljerade varor.
Kockums tilverkning av fartyg under första halvan av 1900-talet
Efter första världskrigets slut började Kockums tillverkning av fartyg och broar expandera snabbt. Under hela perioden 1899-1913 hade man bara byggt 16 fartyg, men det var viktiga fartyg som hjälpte till att grundmura Kockums goda rykte inom den här nischen. Produktionen inkluderade bland annat sju fartyg byggda med svenska staten som uppdragsgivare:
- Pansarskeppen Tapperheten och Manligheten
- Jagarna Vale, Munin, Vidar och Ragnar
- Ångfärjan Malmö
Efter första världskrigets slut leverade varvet bland annat pansarskeppet Gustav V till den svenska marinen, liksom ett tjugofemtal utbåtar, ett tiotal motortorpedbåtar, och jagarna Ehrensköld och Klas Horn. Undra andra halvan av 1920-talet började man även tillverka tankbåtar.
Statsisbrytaren Ymer byggdes på Kockums varv 1931-1933 och var i bruk i 44 år.
Kockums tillverkning av fartyg under 1950-talet och 1960-talet
Under 1950-talet och 1960-talet var Kockums varvsverksamhet i Malmö en av de största i världen och man inriktade sig mycket på stora lastfartyg för den växande internationella handeln. För åren 1952 och 1953 levererade Kockum mest tonnage av alla varv någonstans i världen.
Kockums på 1970-talet
Expansionen av Kockums olika verksamheter gick mycket bra fram till mitten av 1970-talet då det började gå mycket trögare. Flera verksamheter avvecklades eller såldes av, inklusive verksamheter knutna till Kockums Jernverk. Kockums Mekaniska Verkstads AB blev Kockums AB och omstrukturerade sin verksamhet. År 1979 övertogs det av statliga Svenska Varv AB på grund av stora ekonomiska problem.
Kockums på 1980-talet och 1990-talet
- År 1985 etablerade Kockums ett samriskföretag ihop med Australian Industry Development Corporation (AIDC), Chicago Bridge & Iron Australia och Wormald International. Samriskföretaget, som hette Australian Submarine Corporation, skulle tillverka den australiska ubåtsklassen Collins. År 2000 beslutade regeringen i Australien att Australian Submarine Corporation skulle förstatligas genom tvångsköp av aktier, vilket innebar att Kockums tvingades sälja sina aktier i samriskföretaget till AIDC.
- Den civila fartygsproduktionen avvecklades år 1987 och Kockums inriktade därefter sin varvsverksamhet på militära fartyg.
- Kockums AB gick ihop med Karlskronavarvet AB år 1989. Numera har Kockum inte någon fartygsproduktion någon annan stans än på Karlskronavarvet, eftersom produktionen i Malmö avvecklades år 1998.
- År 1999 förvärvades Kockums AB av den tyska HDW-koncernen.
Kockums på 2000-talet
- År 2005 blev Kockums en del av ThyssenKrupp Marine Systems.
- År 2007 blev Kockums ägare av delar av det som tidigare varit Försvarsverkets marina underhållsverksamhet (Marinverkstäderna) på Muskö örlogsbas.
- År 2013 bytte Kockums AB namn till ThyssenKrupp Marine Systems AB (TKMS).
- År 2014 blev Kockums ett dotterbolag som helt ägs av Saab AB och bytte namn till Saab Kockums.
Kockum – en del av Saab Group
År 2014 köptes Kockums av Saab Group, vilket ledde till nya investeringar i forskning och utveckling. Saab Kockums har under Saabs paraply fortsatt vara en ledande tillverkare av militära ubåtar och andra maritima system.
Det var den 22 juli 2014 som Saab AB meddelade att man köpt Kockum från ThyssenKrupp Marine Systems för 340 miljoner kronor. Kockum införlivades i Saabs affärsområde Security and Defence Solutions.
Huvudkontoret för Kockums ligger fortfarande i Malmö idag, men sedan år 2015 befinner det sig inte i den anrika Gängtappen på Stora Varvsgatan (där det legat sedan 1950-talet) utan på Isbergs gata.
Kockums är idag involverat i flera högprofilerade projekt, inklusive utvecklingen av A26-ubåten, en av världens mest avancerade konventionella ubåtar. Företaget fortsätter att driva innovation inom maritim teknik, med fokus på hållbarhet och avancerad ingenjörskonst.
Avslutande tankar
Kockums är ett av Sveriges mest framstående industriella företag och dess rika historia är fylld av innovation och teknisk excellens. Från sina tidiga dagar som ett litet verkstadsföretag till sin nuvarande position som en ledande tillverkare av avancerade ubåtar och fartyg, har Kockums spelat en central roll i utvecklingen av Sveriges maritima industri. Med starkt fokus på innovation och kvalitet fortsätter Kockums att forma framtiden för maritim teknik både nationellt och internationellt.